PsiNossa 45: Mağdur ve Mağduriyet

Merhaba Sevgili Okur,

Ocak ayından itibaren her ay Akıl Defterim’de kısa alıntıları ve yepyeni linki ile yerini alacak olan PsiNossa, bu ay Mağdur ve Mağduriyet konusu ile sizlerle.

Her hafta yeni içerikleri ile bizlere görsel şölen sunan Akıl Defterim ekibine PsiNossa’yı misafir ettikleri için teşekkür ederiz.

Bu ay; birbirinden güzel makaleler, tartışma köşesinde konu ile ilgili iki farklı bakış açısından yazılmış makaleler, kitap köşesinde “Kırmızı Pazartesi” film köşesinde “Cirkus Colombia” ile sizlere mağduriyet kavramına farklı bakış açıları sunan dergimizden derlediğimiz alıntıları ve daha fazlasına ulaşabilmek için TPÖÇG’ün sayfasını ziyaret etmeyi unutmayın!

Link; https://www.tpocg.org/psinossa/

Keyifli okumalar dileriz.

 

Çizer:Ceren Atmaca

 

“Bir zamanların maktulünün bir zamanların katili olması sizce de tam bir arap saçı değil midir? Yetişkin hayatında arkadaşına karşı sürekli duygusal şiddet ve fiziksel istismar uygulayan bu birey, yani diğer bir deyişle karşısındakini mağdur eden bu kişi de aslında başta şiddete uğrayan bir mağdurdur. Hayatın adalet anlayışı sanırım bizim düşündüğümüzden çok daha farklı yolları izlemektedir.” (Çakmak, 2018)

“…mağduriyet algısı, kimi bireylerde öfkenin dışa vurumu ile beraber “mağdur eden” boyutunu almaktadır. Kişinin maruz kaldığı maduriyetten çok mağduriyete ilişkin algısı ve bunu nasıl yorumladığı ‘mağdur eden’ kavramıyla da birebir ilişkili olacaktır.” (Gün, 2018)

“Halbuki zorlukların büyük bir kısmı söz konusu engelin kendisinden değil engele yönelik toplum ve devlet tarafından önlem alınmamış olmasından kaynaklanır.” (Paltacı, 2018)

“Kadınların sosyal hayatta etkin rol oynamasını uygun görmeyen geniş bir kesimce sayısız tehdit ve saldırıya maruz kalsa da döneminin en aktif kadın sembolü olmuş, İsmet İnönü komutasında cephede bulunmuş ve rütbe almıştır.” (Aybey, 2018)

“Toplumun getirisi olan bu yedi özellikten vazgeçmek, toplum gözünde erkeklikten vazgeçmek olur. Peki sırf cinsiyeti erkek diye hayatı boyunca bir gözyaşı dökmek utanç verici mi olacak? Ya da bir erkeğin bir problemle karşılaştığı zaman güç kullanıp saldırganca mı davranması lazım? Erkeklerin lügatında “yenilgi, kayıp, tükenmek, vazgeçmek…” yok mu?” (Sırlan, 2018)

“Vahşetin toplumda bu denli yayılımı ve en dehşetli şeklinin de aile kurumuna sıçrayışı, toplumun akıl, erdem ve haysiyet gibi değerlerden uzaklaşarak içgüdüleriyle hareket etme yöneliminde olduğunu gösterir.” (Canpolat, 2018)

“İnsan doğasını anlamaya yönelik yaklaşımlardan olan hümanist yaklaşıma göre insan özünde iyidir ve çevresel birtakım etkenler onu kötülük yapan birine dönüştürebilir. Bu bakışla baktığımızda bir çocuğun suç işlemesi aslında özüne aykırıdır. Peki biz ne yapıyoruz da çocuklar suç işleyebiliyor?” (Vardi, 2018)

“Bir yerde haksızlık varsa buna müdahale edilmelidir. Buna hapishaneler ve ıslahevleri de dahildir çünkü kişinin suçlu olması mağdur olmayacağı anlamına gelmez.” (Topaloğlu, 2018)

“İyi insanların kötü felaketlere maruz kaldığı günler, adil bir dünya kavramını tehdit eder ve insanlar, mağdurun algısını değiştirerek, mağdurun kaderini daha çok hak etmesi için karşılık verebilir.” (Sezen, 2018)

Mağduriyet, anlam itibariyle edilgen bir kavram. Peki mağdur eden ve mağdur edilen aynı kişi olabilir mi? Yani insanın kendi kendisine bilinçli ya da bilinçsizce acı çektirmesi, kısıtlaması kısacası mağdur etmesi süreci nasıl işler? (Doğan, 2018)

Stk’larda çalışan psikologlar ne gibi eğitimler almalı? Önerileriniz neler? (Ulusoy, 2018)

“…bazısı inanmamıştır bazısı da kendi üzerine vazife olmadığını düşündüğü için susmuştur. Neredeyse her bir karakter için söylememesinin nedenini anlatırken, Marquez aslında bireysel değerlerin de derin bir analizini yapmıştır.” (Bayısın, 2018)

Yaşadığı yere, ülkeye ve dünyaya mutlak eşitliği ve güzelliği getirmeye çalışan, tek dileği herkes için mutlu bir yaşam olan idealist, tertemiz kalpli bir gencin öyküsünü duymuş muydun hiç?”  (Yücel, 2018)

“İnsanın koşullara göre değişebilse de her daim duyguları olan bir varlık olarak kalabileceği aynı zamanda mağdur eden iken mağdur bırakan olmanın da ne kadar birbirine yakın olduğunu anlatan bu güzel filmi izlerken iyi seyirler dilerim.” (Keşan, 2018)

 

*Kapak görseli PsiNossa çizeri Şeyma Kara’ya aittir.

 

Soru ve görüşleriniz için: dergi@tpocg.net

 



 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir